"CHANCIFY" PWA (Progressive Web App) Learning Application to Enhance Motivation and Support Critical Thinking Skills

Main Article Content

Eka Farida Fasha
Hafiz Multazam Azhar
Khurotul Aeni

Abstract

Abstract


The development of technology in the 21st century has brought significant changes across various sectors, including education. Education must continuously adapt to remain relevant by leveraging technology, such as developing technology-based learning applications. The "Chancify" PWA (Progressive Web App) was developed to enhance student learning motivation and support students' critical thinking skills. This application provides comprehensive materials, practice questions, quick calculation features, interactive quizzes, and a chat feature to support learning. This research used a development research method, which included stages of preliminary study, planning, validation, final product review, and dissemination. Validation results showed that the application is valid with a score of 84.72% from media experts and 92.5% from subject matter experts. The practicality of the application was rated at 82.75% by users, indicating that the application is practical and valid. Motivation survey results showed a significant increase in students' learning motivation. The findings of this study are expected to improve the quality of education and student achievement.

Article Details

Section
Articles

References

Anesya, F. F., & Mansurdin, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 11(1), 185–197.
Arzfi, B. P., Desyandri, D., & Mayar, F. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Seni Musik Materi Tangga Nada Diatonis Untuk Mengidentifikasi Hasil Belajar Mahasiswa PGSD. Jurnal Basicedu, 6(4), 7418–7425.
Dwiranata, D., Pramita, D., & Syaharuddin, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android Pada Materi Dimensi Tiga Kelas X Sma. Jurnal Varian, 3(1), 1–
Febrianti, Y., & Ulfah M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional pendidikan Matematika. Universitas Indraprasta PGRI.
Hendi, A., Caswita., Haenilah, E. Y. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Cendekia Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2).
M. Isnani, dkk. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smpn 19 Mataram. ORBITA Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(1).
Rahmawati, I., Leksono, I. P., & Harwanto, H. (2020). Pengembangan Game Petualang Untuk Pembelajaran Berhitung. Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 11–23.
Rizky, M. R. F., & Marhaeni, N. H. (2023). Desain Aplikasi Pembelajaran Matematika Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. 7, 92–99.
Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan (Research and Development/R&D). Bandung: CV. Alfabeta.
Sumalasia, I. K. Y., Suarsana, I. M., & Astawa, I. W. P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Multi Representasi Pada Materi Geometri Kelas VII SMPLB Tunarungu. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 15(1).
Syawala, A. N., & Auliya, N. N. F. (2023). Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Kesebangunan Dan Kekongruenan. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 6(2), 95–107.